MENU

Henkilöstöjohtaminen kasvun keskiössä: Case Koti Puhtaaksi

Henkilöstöjohtaminen kasvun keskiössä: Case Koti Puhtaaksi
Euroopan paras siivousalan organisaatio, Koti Puhtaaksi, palkittiin alkuvuodesta 2019 Suomen parhaana pienenä organisaationa. Kesällä 2019 heidät palkittiin yhtenä Euroopan parhaista pienistä organisaatioista. 

Työntekijäkokemus vahvan työnantajakuvan perustana

Koti Puhtaaksi on ollut parhaiden työpaikkojen joukossa nyt kaksi vuotta, jonka aikana yritys on tehnyt jatkuvaa kasvua ja kehitystä. Mutta mitkä ovat olleet tärkeimpiä kasvun mahdollistajia? Vastaus on ihmiset ja heidän avullaan rakennettu työnantajakuva. Nämä ovat mahdollistaneet voimakkaan kasvun sekä kasvun keskellä muuntautumisen.

”Kasvu tuo aina erilaisia haasteita ja muutoksia, niin kyllä tärkeintä on se, että henkilöstö on pysynyt mukana kasvussa. Jos olisi hoitamaton työyhteisö, kasvu ei olisi onnistunut näin helposti”, huomioi Koti Puhtaaksi siistijä ja kehitysjohtaja Henri Haho.

Vuoden aikana tehdyt kolme isoa muutosta on toteutettu yhdessä ihmisten kanssa. Ihmiset tietävät jatkuvasti, mitä tapahtuu, he voivat vaikuttaa päätöksiin ja heitä kuunnellaan aktiivisesti. Kaikki yksiköt kokoontuvat kerran kuukaudessa yhdessä miettimään onnistumisia ja kehitettäviä asioita. Nämä ovat luoneet vahvan luottamuksen johdon ja työntekijöiden välille.

Hyödyt lukuina

Great Place to Work®:n myöntämät tunnustukset ovat olleet tärkeä osa kasvua, ja ne ovat helpottaneet rekrytointia. Avainasemassa on saada oikeat ihmiset oikeisiin rooleihin.

Vuonna 2017 hakijamäärä oli 200 ja vuonna 2018 hakijamäärä nousi 600. Nyt kuluneen yhdentoista kuukauden aikana hakijamäärä on ollut yli 3500 hakijaa.

Hakijamäärän lisäksi sopivien henkilöiden löytäminen on helpottunut merkittävästi. Lopputuloksena on, että vuoden 2019 aikana henkilöstömäärä on kasvanut noin 50 työntekijästä noin 200 työntekijään.

Toisena isona hyötynä on ollut asiakashankinnan helpottuminen. Ihmiset haluavat ostaa palveluita mieluummin tunnustuksen saaneilta toimijoilta, jonka ihmiset voivat hyvin. ”Ihmiset haluavat tehdä vastuullisia ostoja”, kiteyttää Haho.

Koti Puhtaaksi kotisivujen kävijämäärä oli vuoden 2019 tammikuussa noin 2000. Lokakuussa 2019 kävijämäärä oli jo 18150. Tämä osoittaa, että hyvä työnantajuus näkyy positiivisesti myös asiakkaiden suuntaan ja helpottaa myyntityötä.

Edellä mainitut asiat ovat näkyvät positiivisesti myös taloudellisena kasvuna, joka on vuoden 2019 (11kk aikana) aikana ollut huimat 133 %.

Kasvua ihmiset edellä

”Kaiken tavoitteena on luoda pohjaa tulevaisuuteen. Välillä on pakko sanoa ei kasvulle. Kasvua otetaan yrityksen sietokyvyn mukaan eli mennään ihmiset edellä. Kuunnellaan heitä. Ei aina tarvitse mennä päin puuta”, summaa Haho.

Ihmisille pitää luoda ja taata turvallinen ympäristö, joka perustuu luottamukseen. Se varmistaa ja mahdollistaa tuloksellisen yhteistyön sekä sen, että vaikeistakin asioista voidaan puhua ja niihin voidaan yhdessä etsiä ratkaisuja. Great Place to Work® kiteyttää: turvallinen ympäristö, luottamus ja ihmisten huomiointi toimivat johtamisen perustana Koti Puhtaaksi -yrityksessä.