Matka on ollut onnistunut

Tietoliikennekonserni DNA linjasi aikoinaan yhdeksi strategiseksi tavoitteekseen olla erinomainen työpaikka. Työ on tuottanut selkeää ja arjessa näkyvää tulosta.

Tietoliikennekonserni DNA linjasi aikoinaan yhdeksi strategiseksi tavoitteekseen olla erinomainen työpaikka. Tämän tavoitteen saavuttaakseen ja työntekijäkokemustaan kehittääkseen DNA on tehnyt jo useiden vuosien ajan yhteistyötä Great Place to Workin kanssa. Työ on tuottanut selkeää ja arjessa näkyvää tulosta.

DNA tarjoaa kattavia tietoliikennepalveluita niin yrityksille kuin yksityisille. Asiakkuuksia on tällä hetkellä vähän yli neljä miljoonaa. Toimintaa ohjaavat erittäin vahvat arvot: nopea, rohkea ja mutkaton.

– Ne näkyvät käytännön toiminnassamme läpi linjan aina asiakaskohtaamisista johtajuuteen saakka, kertoo DNA:n henkilöstöjohtajana nyt 11 vuotta toiminut Marko Rissanen.

Onnistumisen mittaamista yli toimialarajojen

Kun tavoite erinomaisesta työpaikasta oli asetettu, tarvitsisi se tuekseen toimivat mittarit. Yhteistyö Great Place to Workin kanssa koettiin parhaaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi sen vuoksi, että Great Place to Workin erilaisten työkalujen avulla voitaisiin onnistumista mitata myös yli toimialarajojen.

– Kävimme vierailuilla muutamissa kumppanuusyhtiöissämme. Keskustelimme asiasta ja he totesivat, että Great Place to Workin työkalut ovat olleet myös heillä käytössä. Sieltä juontavat juuret myös meidän käyttöönottoomme, Rissanen muistelee.

– Olemme sparrailleet hyviä käytäntöjä. Great Place to Workin tutkimuksissa on mukana monia muitakin hyviä yhtiöitä, joilta pystymme myös oppimaan. Kun tutkimus on valmis, auttaa GPTW tuloksien analysoinnissa, esittelee ne meille ja antaa esimerkiksi suosituksia siitä, mitä kannattaisi tehdä, Rissanen kertoo.

Tulokset näkyvät selkeästi arjessa

Rissanen kokee, että Great Place to Work on ymmärtänyt DNA:n tarpeet hyvin. Esimerkiksi tutkimustuloksien myötä esiin nousseet kehitysideat ovat olleet sellaisia, joista hän ei ole itse voinut olla eri mieltä. Kehitysideoita on viety käytäntöön ja tulokset ovat selkeästi arjessa nähtävillä.

– Voisi sanoa, että tämä on ollut meille myös tietynlainen matka. Nyt kun katsoo näitä neljää vuotta, niin on helppo summata, että valinta oli ihan oikea. Se on tukenut strategista tavoitetta, että DNA olisi erinomainen työpaikka. Olemme löytäneet jatkuvasti uusia kehittämisalueita ja pystyneet toteuttamaan niitä, Rissanen kertoo.

– On helppo todeta, että matka on ollut onnistunut. Monesti voidaan sanoa, että kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Me olemme nyt tässä pisteessä ja matka jatkuu, Rissanen toteaa.

Liity sisäpiiriläiseksi ja vastaanota uusinta tutkimustietoa ja uutisia yrityskulttuurista

"*" näyttää pakolliset kentät