MENU

Vieraskynä: Wunderilla halataan edelleen viidesti viikossa – kelpais varmaan teillekin?

Vieraskynä: Wunderilla halataan edelleen viidesti viikossa – kelpais varmaan teillekin?

Olen työskennellyt Wunderin työntekijätyytyväisyyden parissa yli yhdeksän vuotta. Meistä on jo vuosia sitten kasvanut työpaikka, jossa virtuaalinen yhteisöllisyys ja monipaikkainen työ ovat täysin arkipäivää. Meillä on työntekijöitä viidessä maassa ja tiimit toimivat täysin paikkariippumattomasti.

Maaliskuun alussa meillä oli konttoreita kuusi, maaliskuun lopussa “konttoreita” olikin sitten jo 130. Vaikka periaatteessa kaikki muuttui yhdessä yössä, oikeastaan kovin moni asia ei loppujen lopuksi muuttunutkaan. Ei edes se, että me edelleen halaamme toisiamme joka viikko. Siitä kohta lisää – sillä meidän tapa halata on tarjolla myös teille, ja vieläpä veloituksetta.

Joustoa poikkeustilanteessa – normaaliin tapaan

Maaliskuun puolivälissä tilanne eskaloitui hyvin nopeasti kaikkialla. Meillä oli onneksi jo valmiina toimivat käytännöt etäyhteyksiin ja monipaikkaiseen työhön, joten päätös oli helppo: kaikki työ tehtäisiin etänä. Samalla ihmiset joutuivat järjestelemään muita perusasioita: ruokahuoltoa, lasten etäopetusta ja keksimään korvikkeita sekä omille että lasten harrastuksille ja perinteisille ajanviettotavoille.

Wunderilla vapaus oman työajan sijoittamisesta itselle optimaalisesti projektien sallimissa rajoissa, on aina ollut meidän arvostetuimpia etuja. Nyt jos koskaan tämä vapaus on ollut yksi vahvuuksistamme sekä työntekijöiden että asiakkaidemme kannalta. Työntekijämme ovat aikaisemminkin itsenäisesti optimoineet omia aikataulujaan ja nyt tämä jo hallussa oleva taito on monelle äärimmäisen tärkeä voimavara arjessa.

Yksilöllisyys ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen myös henkilöstöjohtamisessa on tärkeää nyt - kaikille eivät sovi samat aikataulut, samat tavat tukea tai edes samat johtamisen palvelut. Joustavuus ja kyky muuttaa olemassa olevia keinoja ketterästi nousevat keskeiseen rooliin aina kun ollaan uudessa tilanteessa. Oli tuo tilanne sitten mistä tahansa johtuva.

Etäempatiasta apua tiimihengen vahvistamiseen

Virtuaaliset kahvitauot kollegoiden kanssa, online-pelaaminen ja muu digitaalisilla alustoilla tapahtuva ei-töihin liittyvä yhteydenpito ovat olleet meillä jo vuosia normaaleja käytäntöjä.

Nyt uudessa tilanteessa yhteisöllisyyttä on saanut todistaa niin hauskojen kuvahaasteiden, “kerro kolme positiivista asiaa viikostasi”-avausten, online-lukupiirien, virtuaalisten lautapelien ja digibaarien välityksellä. Itseäni erityisesti lämmittävät “virtuaaliryhmäliikuntatunnit”, jolloin kokoonnumme tekemään jonkin verkossa saatavilla olevan treenin yhdessä Zoomin yli kamerat päällä. Onneksi olemme aina olleet innostuvaa sorttia, joten vain luovuus on ollut rajana yhteisöllisyyden ylläpitämisessä.

Yksi merkittävä, meidän itsemme kehittämä empatianherättelijä ja palautteenantoon kannustava ratkaisu on Hugs-sovellus eli digihalit. Tämän positiivisen palautteenantojärjestelmän avulla kukin työntekijä voi viikoittain antaa kenelle tahansa kollegalleen digihalin - joko omalla nimellään tai anonyymisti. Digihali on aina turvallinen tapa kertoa kollegalle, että hän on tärkeä!

Tämä on merkittävästi alentanut asiantuntijaroolissa työskentelevien kynnystä lähestyä toisiaan myös vähäpätöisemmiksi koetuissa asioissa, ja palautteen antamisesta on tullut ylipäätään helpompaa. Kerran viikossa jokaiselle henkilökohtaisesti tuleva “haliraportti” on aina yhtä koskettavaa luettavaa. Ja poikkeuksetta suupielet kohoavat myös haleja muille kirjoitellessa.

Empatiaa boostaamaan ongelmanratkaisua

Sinäkin olet todennäköisesti viimeisten viikkojen aikana kysellyt aikaisempaa enemmän sekä kollegoiltasi että muilta ihmisiltä, että “Mitä kuuluu?”. Tämä on vahva välittämisen signaali. Ajatus siitä, että joku välittää, lisää psykologisen turvallisuuden tunnetta. Joka taas vaikuttaa suoraan kykyymme viestiä. Digitaalisissa ympäristöissä on usein kohonnut tarve sekä turvallisuuden tunteelle että hyville vuorovaikutustaidoille. Monet livetilanteessa viestinnälle ominaiset signaalit joko heikkenevät tai niitä ei ole lainkaan, kun viestitään digitaalisissa ympäristöissä.

Erityisesti työssä, johon kuuluu luovien ratkaisujen kehittäminen ja tiimityöskentely, keskinäinen empatian kokemus on työntekijöiden hyvinvoinnin lisäksi myös kilpailutekijä työnantajan näkökulmasta. Mitä paremmin “samaa kieltä” tiimissä puhutaan, sitä parempaan lopputulokseen päästään.

Poikkeustilanteissa myös ihmisten halu ja kyky auttaa korostuu. Näin kävi myös meille. Koska voimme, niin tarjoammekin nyt suomalaisille yrityksille mahdollisuuden ottaa loppuvuodeksi veloituksetta käyttöön meidän Hugsimme. Lue lisää ja hae halisovellus sinun organisaatiosi käyttöön täältä.

Presidenttimme Sauli Niinistön sanomaa lainaten, pidetään fyysistä etäisyyttä, mutta ollaan henkisesti läsnä. Haastammekin nyt suomalaiset yritykset osoittamaan empatiaa, valjastamaan luovuuden ongelmien kohtaamisessa ja digihalaamaan toisiaan – sen kun voi tehdä vaikka tuhansien kilometrien päästä.

 

Vieraskynän on kirjoittanut Wunderin Talent Operations Lead Emma Mäkinen.